Håvard og Ragnhild Hjeljord gikk fra en stor firehjulstrekker til 2-hjulsdrevne KIA Niro.Hva er det som imponerer deg mest med den nye bilen din? Det må være girsystem og fremkommelighet! Altså - om jeg så kjører i bratte bakker med krappe svinger er det jo såvidt jeg merker det. I vinter kjørte jeg på blanke isen i en skikkelig bratt oppoverbakke helt uten problem. Selv om bilen skiftet gir spant den ikke et sekund. Det gjør noe med hele opplevelsen og komforten, jeg blir imponert over mykheten i giret gang på gang. Savner du firehjulstrekk da? Det var nok noe av det jeg følte jeg ofret når jeg gikk over til denne bilen. Men det har jo ikke vært noe problem! Vi bor litt avsides og har bratte, svingete bakker vi må opp for å komme hjem. Virkelig bratte! Fremkommeligheten er helt utrolig, til og med på "blå-is" kommer jeg frem. Jeg mistenker at det har litt med tyngde å gjøre, med 2 motorer foran får jo bilen et annet tyngdepunkt enn de andre bilene jeg har kjørt tidligere.
Bilselger Torbjørn drister seg ut på spørsmålet om hva Håvard liker minst.. Nei, hva skulle det være da?.. Jeg har ikke noe å utsette på verken bilen eller på dere. Jeg skulle jo kanskje ha bestilt soltak da. Det hadde jeg på de 2 forrige bilene mine og det savner jeg litt nå. Men det er jo min egen skyld, ler han. Hva var det som gjorde at du gikk over til denne bilen etter å ha kjørt samme bilmerke siden 80-tallet? Jeg hadde bilen min på service og fikk låne en Niro sålenge. Jeg var jo interessert i hvordan dette hybridsystemet fungerte. Jeg ble så imponert over bilen at jeg fort bestemte meg for at en slik ble neste bil. Og så er det jo sånn når man først har fått noe for seg så slipper det ikke så lett. Bilen bestilte vi ganske kort tid etterpå.
Foto av Gaustatoppen fra VisitRjukan. Bilbilder fra KIA og fra Motortrend.
0 Comments
Selv den beste sjåfør kan oppleve en bilulykke. |
Lørdag 1. juli var Kari på vei hjem fra Arendal sammen med sitt gravide barnebarn. Det var en flott sommerdag, bilen var fullastet og nesten tilbake på Notodden. De har akkurat spist is og har det hyggelig på veien. Så opplever Kari marerittet. Et dyr hopper over et gjerde og ut i veien. Kari svinger unna i ren refleks og unngår kollisjon med dyret, men hun rekker ikke få tilbake styringen før det er for sent. Bilen går utfor veien og ned en skråning før den lander på siden. Det ble ganske fort klart at utforkjøringen ikke har påført noen av dem fysiske skader. Verken mormor, barnebarnet eller den ufødte. Det eneste synbare er blåmerkene på skuldra etter sikkerhetsbeltet, sier Kari til lokalavisen Telen. –Jeg er først og fremst glad for at vi har en relativt ny og sikker bil med alt det sikkerhetsutstyret den har, sier hun, og innrømmer at hun er litt forundret over hvor mange kollisjonsputer som finnes i en moderne bil. |
Vi på Notodden Bil er opptatt av kundene våre. Allerede samme dag fikk vi kontakt med kunden for å forsikre oss om at alt stod bra til. I samarbeid med kundens forsikringsselskap SpareBank1 fikk vi rekvirert en leiebil innen kort tid.
Heldigvis hadde Kari og Sverre en god bilforsikring som dekket skaden, slik at Kari og Sverre stod fritt til å velge seg ut en ny bil. Valget var enkelt - innen kort tid var en ny KIA Sportage på vei.
Heldigvis hadde Kari og Sverre en god bilforsikring som dekket skaden, slik at Kari og Sverre stod fritt til å velge seg ut en ny bil. Valget var enkelt - innen kort tid var en ny KIA Sportage på vei.
Den 18. juli møtte vi igjen Sverre og Kari til utlevering av ny bil. Denne gangen blir det den nye utgaven som i tillegg byr på adaptiv cruisekontroll, fil-holder og filskiftevarsler samt automatisk nødbrems. På den nye modellen er alt dette standardutstyr.
Vi kunne ikke vært mer fornøyd med hvordan vi har blitt ivaretatt i prosessen. Vår kontaktperson på Notodden Bil har bistått oss i hele prosessen, holdt dialog med forsikringsselskapet og sørget for at vi har vært mobile i perioden vi har vært uten egen bil. |
Det aller viktigste i en slik situasjon er at det har gått bra med de som satt i bilen. Det har det heldigvis gjort - og vi fikk god hjelp av både ambulanse og sykehus også. Nå gleder vi oss til å komme oss videre fra denne episoden, forteller Sverre.
Kari har kun hatt en liten tur bak rattet etter ulykken, men vi håper vi snart ser deg tilbake på veien.
Kunder som Kari og Sverre gjør jobben vår fantastisk. Til tross for den grufulle opplevelsen har vi hatt hyggelig dialog hele veien - og vi er vanvittig glade for at vi til sist har fått en lykkelig slutt.
Kari har kun hatt en liten tur bak rattet etter ulykken, men vi håper vi snart ser deg tilbake på veien.
Kunder som Kari og Sverre gjør jobben vår fantastisk. Til tross for den grufulle opplevelsen har vi hatt hyggelig dialog hele veien - og vi er vanvittig glade for at vi til sist har fått en lykkelig slutt.
Husk at bil er mer enn bare 4 ratt og hjul. Det er også følelser, sikkerhet og forbindelser. Velg en bil som gir deg trygghet - og en bilforhandler som er der for deg når du trenger det som mest. Hos oss står kundene i fokus - og vi er stolte av å kunne tilby klasseledende sikkerhet i våre bilmodeller. |
Helt nye Kia Stonic er en iøynefallende og kompakt crossover, og blir en viktig modell for Kia. Den går rett inn i B-SUV segmentet som vokser raskest i Europa, hvor det hvert år selges 1,1 million biler som utgjør 7% av markedet.
"Kia Stonic vil være en av de mest overbevisende nye bilene i denne klassen, og når segmentet vokser ytterligere ser Stonic ut til å bli en av våre bestselgende modeller. "
Stonic er designet i Europa i samarbeid med Kias designsenter i Korea. Designen skiller seg klart ut, men har Kias signaturelementer som «tigernese»grillen. Utvendig kombineres skarpe linjer med mykere overflater.
Valgmulighetene er mange, og man kan skreddersy og tilpasse bilen etter eget ønske, noe som er viktig for mange kunder i dette segmentet. Stonic er inspirert av konseptbilen Kia Provo som hadde hadde to-farget lakk og ble vist i 2013. Også på Stonic vil man kunne velge en annen farge på taket, og det er 20 ulike kombinasjonsmuligheter på lakkfarger.
Stonic er designet i Europa i samarbeid med Kias designsenter i Korea. Designen skiller seg klart ut, men har Kias signaturelementer som «tigernese»grillen. Utvendig kombineres skarpe linjer med mykere overflater.
Valgmulighetene er mange, og man kan skreddersy og tilpasse bilen etter eget ønske, noe som er viktig for mange kunder i dette segmentet. Stonic er inspirert av konseptbilen Kia Provo som hadde hadde to-farget lakk og ble vist i 2013. Også på Stonic vil man kunne velge en annen farge på taket, og det er 20 ulike kombinasjonsmuligheter på lakkfarger.

Når Stonic kommer for salg tredje kvartal i år blir det med et utvalg av flere lette, nedskalerte bensin og dieselmotorer, alle koblet til en manuell gearkasse. Kias 1.0 ltr. turbo bensinmotor på 120 hk, en 1.25- og 1.4-liters bensinmotor, samt en effektiv 1.6-liter dieselmotor. Stonic er bygget for å gi engasjerende kjøreegenskaper, med god respons. Elektronisk stabilitetskontroll er standard, og gjør Stonic til en morsom og sikker bil under alle forhold.
Interiøret er designet med fokus på teknologi og ergonomi, og også her kan man velge ulike fargepakker. Stonic leveres med mye utstyr og aktive og passive sikkerhetsteknologier som øker komfort og sikkerhet. Kjøreturen blir behagelig med oppvarmede seter, cruise control og nøkkelfritt system. Apple CarPlay™ og Android Auto™ gjør at du alltid er tilkoblet.
Interiøret er designet med fokus på teknologi og ergonomi, og også her kan man velge ulike fargepakker. Stonic leveres med mye utstyr og aktive og passive sikkerhetsteknologier som øker komfort og sikkerhet. Kjøreturen blir behagelig med oppvarmede seter, cruise control og nøkkelfritt system. Apple CarPlay™ og Android Auto™ gjør at du alltid er tilkoblet.
De utvendige målene er kompakte, men interiøret er meget godt utnyttet for å gi best mulig plass for fører og passasjerer. Det praktiske bagasjerommet på 352-liter (VDA) har gulv som kan justeres i to høyder.
Bilen er bygget på en sterk, sikker og lett plattform og det er benyttet hele 51% avansert høyfast stål i karosseriet. Stonic leveres med et utvalg av Kia’s DRiVE WISE førerassisterende systemer, blant annet automatisk nødbremsesystem med fotgjengergodkjenning og kollisjonvarsel, blindsonevarsling med varsel for kryssende trafikk bak og filskiftvarsling. Fjernlysassistent samt Driver Attention Warning, varsel til fører om man er uoppmerksom eller søvning, øker sikkerheten ytterligere.
Som alle Kias modeller selges Stonic med Kias unike 7 års / 150 000 km garanti, og kommer for salg tredje kvartal 2017.
Bilen er bygget på en sterk, sikker og lett plattform og det er benyttet hele 51% avansert høyfast stål i karosseriet. Stonic leveres med et utvalg av Kia’s DRiVE WISE førerassisterende systemer, blant annet automatisk nødbremsesystem med fotgjengergodkjenning og kollisjonvarsel, blindsonevarsling med varsel for kryssende trafikk bak og filskiftvarsling. Fjernlysassistent samt Driver Attention Warning, varsel til fører om man er uoppmerksom eller søvning, øker sikkerheten ytterligere.
Som alle Kias modeller selges Stonic med Kias unike 7 års / 150 000 km garanti, og kommer for salg tredje kvartal 2017.
Vi kommer tilbake med mer informasjon på vår hjemmeside og vår facebookside så snart vi vet mer!
Det norske bandet Highasakite har nettopp kommet ut med sin nye musikkvideo til sangen "5 million miles".
Musikkvideoen er filmet med en Citroën C3 - hvor artig er ikke det?
Under kan du både se musikkvideoen, og bli med bak scenene for å se hvordan opptakene er gjennomført.
God fornøyelse!
Musikkvideoen er filmet med en Citroën C3 - hvor artig er ikke det?
Under kan du både se musikkvideoen, og bli med bak scenene for å se hvordan opptakene er gjennomført.
God fornøyelse!
..og hvis du også har lyst til å prøve Citroën C3's "connected cam" kan du bestille prøvekjøring her!
Den nye bilen kombinerer tradisjonelle SUV-egenskaper med mer brukervennlighet og personlighet. Den vil også være Citroëns første ladbare hybrid.
Under bilutstillingen i Shanghai for to år siden viste Citroën frem den spektakulære konseptbilen Aircross Concept, og nå viser man for første gang frem produksjonsbilen som er sterkt inspirert av dette konseptet. Nye C5 Aircross er neste steg i Citroëns offensiv i SUV-segmentet, og som en global modell markerer denne et nytt steg i merkets offensive produktstrategi.
SUV-trenden har vokst seg stor i hele verden, og hver fjerde nye bil som blir solgt i verden hører i dag til i SUV-segmentet. Også i Norge er SUV-er populære, og her til lands var en tredjedel av bilene som ble solgt i fjor SUV-modeller.
Med C5 Aircross appellerer Citroën til kundene som ikke vil ofre praktiske egenskaper og komfort for image. Den nye bilen er et eksempel på en ny generasjon SUV-er som byr på mer personlighet og brukervennlighet samtidig som den beholder de tradisjonelle egenskapene man forventer fra en SUV.
Dynamisk design
Konseptbilen Aircross Concept fikk mye skryt for sin fargerike personlighet, unike utstråling og sitt lyse interiør. Produksjonsmodellen C5 Aircross har videreført veldig mye av dette, og med en lengde på 4,5 meter, bredde på 1,84 meter og høyde på 1,67 meter plasserer den seg i det såkalte C-segmentet for SUV-er.
Designmessig bringer C5 Aircross med seg en fornyet tolkning av de klassiske linjene i dette segmentet. Det balanserte designet tar i bruk elementer som et høyt panser og horisontale linjer langs sidene for å utstråle styrke og energi uten å fremstå arrogant. Takket være de sorte A-, B- og C-stolpene ser taket ut til å flyte i løse luften, og sammen med vindusflatene som strekker seg rundt hele bilen fremstår C5 Aircross moderne.
Forfra er det lett å se at C5 Aircross er en Citroën. De unike LED-lysene man kjenner fra andre Citroën-modeller er omkranset av kromlister som møtes på midten og danner det klassiske Citroën-emblemet. For å runde av designet og understreke det muskuløse uttrykket kan C5 Aircross leveres med felger i 17-, 18- eller 19-tommer hvor de to største alternativene er diamantkuttet for å sikre en eksklusiv finish.
God innvendig plass
Takket være akselavstanden på 2,73 meter byr C5 Aircross på god innvendig plass. Så fort man åpner døren blir man møtt med en følelse av komfort, og den høye sitteposisjonen gir sjåføren god oversikt på veien. Interiøret tar i bruk mange av de samme designelementene som man finner på utsiden, og totalt sett er interiøret både stilig, praktisk og funksjonelt – med andre ord et interiør som gjenspeiler Citroëns DNA.
Dashbordet utstråler en kombinasjon av modernitet og styrke, og passer med det perfekt til C5 Aircross’ image. Instrumentpanelet har blitt byttet ut med en 12,3-tommers skjerm med høy oppløsing. Midt på dashbordet finner man en 8-tommers berøringsskjerm.
Takket være det store panoramataket fremstår interiøret som lyst og luftig. Kundene kan velge mellom en rekke materialer – fra 3D-vevet stoff til Nappa-skinn. Det gjør at man kan få bilen til å fremstå akkurat slik man ønsker – fra robust til eksklusiv.
Ledende på komfort
Citroën har lange tradisjoner når det kommer til komfort. Nye C5 Aircross skal være standarden for det som kalles Citroën Advanced Comfort-programmet.
Det er et konsept som tar for seg alle deler av bilturen – både det fysiske og mentale.
C5 Aircross blir det første bilen som får Citroëns nye Progressive Hydraulic Cushion-fjæring. Takket være erfaringen merket har med å utvikle komfortable fjæringsløsninger, har man nå klart å forbedre komforten samtidig som man beholder karakteristikken Citroën er kjent for.
Mens et tradisjonelt fjæringssystem består av demper, fjær og gjennomslagsstopp. Citroëns nye system har i tillegg til hydrauliske stopp – én for kompresjon og én for tilbakeslag. Avhengig av hjulets bevegelse fungerer dette systemet på to måter:
Ved normal og lav belastning vil demperen og fjæren kontrollere hjulets bevegelse uten bruk av de hydrauliske stoppene. De bidrar likevel til å øke bilens bevegelsesfrihet slik at man får den klassiske ”flygende teppe”-følelsen.
Ved sterkere kompresjon og tilbakeslag vil fjærene og demperne jobbe samme med de hydrauliske stoppene som vil redusere bevegelsen gradvis. På denne måten unngår man harde støt mot slutten av fjæringsveien. I motsetning til mekaniske stopp, som komprimeres og dekomprimeres, vil de hydrauliske stoppene komprimeres for deretter å spre energien slik at man unngår tilbakeslag.
Ved å kombinere denne teknologien med den allerede velrennomerte EMP2-plattformen vil nye C5 Aircross være klasseledende på komfort.
SUV-trenden har vokst seg stor i hele verden, og hver fjerde nye bil som blir solgt i verden hører i dag til i SUV-segmentet. Også i Norge er SUV-er populære, og her til lands var en tredjedel av bilene som ble solgt i fjor SUV-modeller.
Med C5 Aircross appellerer Citroën til kundene som ikke vil ofre praktiske egenskaper og komfort for image. Den nye bilen er et eksempel på en ny generasjon SUV-er som byr på mer personlighet og brukervennlighet samtidig som den beholder de tradisjonelle egenskapene man forventer fra en SUV.
Dynamisk design
Konseptbilen Aircross Concept fikk mye skryt for sin fargerike personlighet, unike utstråling og sitt lyse interiør. Produksjonsmodellen C5 Aircross har videreført veldig mye av dette, og med en lengde på 4,5 meter, bredde på 1,84 meter og høyde på 1,67 meter plasserer den seg i det såkalte C-segmentet for SUV-er.
Designmessig bringer C5 Aircross med seg en fornyet tolkning av de klassiske linjene i dette segmentet. Det balanserte designet tar i bruk elementer som et høyt panser og horisontale linjer langs sidene for å utstråle styrke og energi uten å fremstå arrogant. Takket være de sorte A-, B- og C-stolpene ser taket ut til å flyte i løse luften, og sammen med vindusflatene som strekker seg rundt hele bilen fremstår C5 Aircross moderne.
Forfra er det lett å se at C5 Aircross er en Citroën. De unike LED-lysene man kjenner fra andre Citroën-modeller er omkranset av kromlister som møtes på midten og danner det klassiske Citroën-emblemet. For å runde av designet og understreke det muskuløse uttrykket kan C5 Aircross leveres med felger i 17-, 18- eller 19-tommer hvor de to største alternativene er diamantkuttet for å sikre en eksklusiv finish.
God innvendig plass
Takket være akselavstanden på 2,73 meter byr C5 Aircross på god innvendig plass. Så fort man åpner døren blir man møtt med en følelse av komfort, og den høye sitteposisjonen gir sjåføren god oversikt på veien. Interiøret tar i bruk mange av de samme designelementene som man finner på utsiden, og totalt sett er interiøret både stilig, praktisk og funksjonelt – med andre ord et interiør som gjenspeiler Citroëns DNA.
Dashbordet utstråler en kombinasjon av modernitet og styrke, og passer med det perfekt til C5 Aircross’ image. Instrumentpanelet har blitt byttet ut med en 12,3-tommers skjerm med høy oppløsing. Midt på dashbordet finner man en 8-tommers berøringsskjerm.
Takket være det store panoramataket fremstår interiøret som lyst og luftig. Kundene kan velge mellom en rekke materialer – fra 3D-vevet stoff til Nappa-skinn. Det gjør at man kan få bilen til å fremstå akkurat slik man ønsker – fra robust til eksklusiv.
Ledende på komfort
Citroën har lange tradisjoner når det kommer til komfort. Nye C5 Aircross skal være standarden for det som kalles Citroën Advanced Comfort-programmet.
Det er et konsept som tar for seg alle deler av bilturen – både det fysiske og mentale.
C5 Aircross blir det første bilen som får Citroëns nye Progressive Hydraulic Cushion-fjæring. Takket være erfaringen merket har med å utvikle komfortable fjæringsløsninger, har man nå klart å forbedre komforten samtidig som man beholder karakteristikken Citroën er kjent for.
Mens et tradisjonelt fjæringssystem består av demper, fjær og gjennomslagsstopp. Citroëns nye system har i tillegg til hydrauliske stopp – én for kompresjon og én for tilbakeslag. Avhengig av hjulets bevegelse fungerer dette systemet på to måter:
Ved normal og lav belastning vil demperen og fjæren kontrollere hjulets bevegelse uten bruk av de hydrauliske stoppene. De bidrar likevel til å øke bilens bevegelsesfrihet slik at man får den klassiske ”flygende teppe”-følelsen.
Ved sterkere kompresjon og tilbakeslag vil fjærene og demperne jobbe samme med de hydrauliske stoppene som vil redusere bevegelsen gradvis. På denne måten unngår man harde støt mot slutten av fjæringsveien. I motsetning til mekaniske stopp, som komprimeres og dekomprimeres, vil de hydrauliske stoppene komprimeres for deretter å spre energien slik at man unngår tilbakeslag.
Ved å kombinere denne teknologien med den allerede velrennomerte EMP2-plattformen vil nye C5 Aircross være klasseledende på komfort.
Avanserte førerstøttesystemer
For å hjelpe føreren med konsentrasjonen og lette den mentale belastningen er C5 Aircross utstyrt med en lang rekke moderne førerstøttesystemer. Disse bidrar til å redusere risikoen for ulykker, øker komforten og er første steg på veien mot selvkjørende biler.
C5 Aircross kan blant annet leveres med utstyr som skiltgjenkjenning, automatiske frontlys, automatisk nødbrems, adaptiv cruisecontrol med stoppfunksjon, filholderassistent, blindsoneovervåkning og 360-graders parkeringsassistent som viser bilen fra et fugleperspektiv på skjermen i instrumentpanelet.
For å sikre optimalt grep i alle situasjoner er C5 Aircross også utstyrt med Grip Control. I vanskelig terreng fungerer Grip Control-systemet ved å justere antisladd-funksjonen i ESP-systemet til de forskjellige situasjonene. Systemet har fem forskjellige modi: standard, sand, off-road, snø og ESP OFF. I kombinasjon med Hill Assist Descent Control-systemet sikrer det at man alltid har den fremkommeligheten man forventer av en SUV i dette segmentet.
Citroëns første ladbare hybrid
Bilen som vises frem i Shanghai nå er motorisert med tanke på det kinesiske markedet. Det betyr at den leveres med bensinmotorer på 165 og 200 hestekrefter i kombinasjon med den moderne sekstrinns automatgirkassen EAT6 e-shift. Det er forventet at bilen vil leveres med flere motoralternativer på det europeiske markedet.
C5 Aircross vil imidlertid også bli tilgjengelig som ladbar hybrid, og blir med det den første modellen som får Citroëns nye e-AWD-drivverk. Det består av en bensinmotor som yter 200 hestekrefter i kombinasjon med en elmotor på hver aksel. Totalt vil denne modellen yte 300 hestekrefter og ha firehjulsdrift – og blir med det Citroëns kraftigste produksjonsmodell noensinne.
Den ladbare hybriden vil kunne opereres i fire forskjellige modi: helelektrisk med en rekkevidde på 60 kilometer, hybrid for lengre distanser uten lading, kombinert og 4X4.
C5 Aircross er forventet å lanseres på det europeiske markedet i andre halvår 2018.
Teksten er forfattet av Citroën Norge.
For å hjelpe føreren med konsentrasjonen og lette den mentale belastningen er C5 Aircross utstyrt med en lang rekke moderne førerstøttesystemer. Disse bidrar til å redusere risikoen for ulykker, øker komforten og er første steg på veien mot selvkjørende biler.
C5 Aircross kan blant annet leveres med utstyr som skiltgjenkjenning, automatiske frontlys, automatisk nødbrems, adaptiv cruisecontrol med stoppfunksjon, filholderassistent, blindsoneovervåkning og 360-graders parkeringsassistent som viser bilen fra et fugleperspektiv på skjermen i instrumentpanelet.
For å sikre optimalt grep i alle situasjoner er C5 Aircross også utstyrt med Grip Control. I vanskelig terreng fungerer Grip Control-systemet ved å justere antisladd-funksjonen i ESP-systemet til de forskjellige situasjonene. Systemet har fem forskjellige modi: standard, sand, off-road, snø og ESP OFF. I kombinasjon med Hill Assist Descent Control-systemet sikrer det at man alltid har den fremkommeligheten man forventer av en SUV i dette segmentet.
Citroëns første ladbare hybrid
Bilen som vises frem i Shanghai nå er motorisert med tanke på det kinesiske markedet. Det betyr at den leveres med bensinmotorer på 165 og 200 hestekrefter i kombinasjon med den moderne sekstrinns automatgirkassen EAT6 e-shift. Det er forventet at bilen vil leveres med flere motoralternativer på det europeiske markedet.
C5 Aircross vil imidlertid også bli tilgjengelig som ladbar hybrid, og blir med det den første modellen som får Citroëns nye e-AWD-drivverk. Det består av en bensinmotor som yter 200 hestekrefter i kombinasjon med en elmotor på hver aksel. Totalt vil denne modellen yte 300 hestekrefter og ha firehjulsdrift – og blir med det Citroëns kraftigste produksjonsmodell noensinne.
Den ladbare hybriden vil kunne opereres i fire forskjellige modi: helelektrisk med en rekkevidde på 60 kilometer, hybrid for lengre distanser uten lading, kombinert og 4X4.
C5 Aircross er forventet å lanseres på det europeiske markedet i andre halvår 2018.
Teksten er forfattet av Citroën Norge.
Fra 2018 blir det vi i dag kjenner som "årsavgift" erstattet av en avgift som følger bilforsikringen din, pr. dag den løper. Avgiften faktureres av ditt forsikringsselskap sammen med forsikringspremien.
For deg som bileier betyr dette at du kun betaler veiavgift den perioden du benytter bilen. Eksempelvis vil du som kjøper ny bil slutte å betale avgift når du bytter bil, samtidig som du starter å betale på den nye.
Dersom du avregistrerer bilen din, enten fordi du ikke skal bruke den lengre, eller fordi du har en bil du kun benytter i enkelte perioder, slipper du også å betale avgift i denne perioden.
Du får også én faktura mindre å forholde deg til, og du kan dele opp beløpet månedlig sammen med forsikringen din dersom du ønsker det.
Enkelte bileiere som betaler forsikringen i 4 eller færre terminer, kan oppleve å få avgift på faktura fra forsikringsselskapet allerede i 2017. Det forventes at den totale avgiften i løpet av året vil være forholdsvis lik som i dag. Ønsker du mer informasjon om den nye ordningen, kan du lese mer på regjeringens hjemmesider, eller kontakte ditt forsikringsselskap.
For deg som bileier betyr dette at du kun betaler veiavgift den perioden du benytter bilen. Eksempelvis vil du som kjøper ny bil slutte å betale avgift når du bytter bil, samtidig som du starter å betale på den nye.
Dersom du avregistrerer bilen din, enten fordi du ikke skal bruke den lengre, eller fordi du har en bil du kun benytter i enkelte perioder, slipper du også å betale avgift i denne perioden.
Du får også én faktura mindre å forholde deg til, og du kan dele opp beløpet månedlig sammen med forsikringen din dersom du ønsker det.
Enkelte bileiere som betaler forsikringen i 4 eller færre terminer, kan oppleve å få avgift på faktura fra forsikringsselskapet allerede i 2017. Det forventes at den totale avgiften i løpet av året vil være forholdsvis lik som i dag. Ønsker du mer informasjon om den nye ordningen, kan du lese mer på regjeringens hjemmesider, eller kontakte ditt forsikringsselskap.
DS presenterer helt nye DS7 Crossback!
På DS sine nettsider kan vi nå lese mer om helt nye DS7 Crossback.
Bilmodellen har et unikt elegant design, både inn- og utvendig, og er overraskende spennende utstyrt.
Blant annet får den en helt ny type frontlykter, der 3 separate lamper kan svinge rundt seg selv, for å gi en unik belysning. Den får også et avansert system som leser kjørebanen foran deg, og justerer fjæringen deretter.
Det ser for oss også ut som om bilen kommer utstyrt med autopilot. Spennende!
Du kan lese alt om nyheten på DS Automobiles Norge sine nettsider.
Bilmodellen har et unikt elegant design, både inn- og utvendig, og er overraskende spennende utstyrt.
Blant annet får den en helt ny type frontlykter, der 3 separate lamper kan svinge rundt seg selv, for å gi en unik belysning. Den får også et avansert system som leser kjørebanen foran deg, og justerer fjæringen deretter.
Det ser for oss også ut som om bilen kommer utstyrt med autopilot. Spennende!
Du kan lese alt om nyheten på DS Automobiles Norge sine nettsider.
Modellen er forventet til Norge i Desember, og vi gleder oss til å bli bedre kjent med den!
Har du lyst på ny Cee'D, Sportage, Rio eller Picanto?
Bilen hadde verdenspremiere på North American International Auto Show, 9. januar kl. 00:30 norsk tid.
Når Stinger kommer for salg mot slutten av 2017 er det med to ulike motoralternativer, åtte trinns automatkasse, bakhjulsdrift eller firehjulstrekk. En 2.0 liters firesylindret turbo med 255 hk, og en 3.3 liters turbo V6 med 365 hk er begge fortsatt under utvikling, men Kias måltall for bilen er 0-100 på 5.1 sekunder og toppfart på 269 km/t.
Stinger er en videreutvikling av konseptbilen GT, og er en femseters sedan som er den raskeste bilen produsert av Kia noensinne. Det er Peter Schreyer, sjefsdesigner i Kia Motors, og hans team i Frankfurt som er ansvarlig for Stinger, de designet også konseptbilen GT i sin tid. “Med Stinger handler det ikke om å ankomme først, alt handler om selve reisen, det er lidenskap”, sier Gregory Guillaume, sjefsdesigner for Kia Motors Europe.
Stinger er en videreutvikling av konseptbilen GT, og er en femseters sedan som er den raskeste bilen produsert av Kia noensinne. Det er Peter Schreyer, sjefsdesigner i Kia Motors, og hans team i Frankfurt som er ansvarlig for Stinger, de designet også konseptbilen GT i sin tid. “Med Stinger handler det ikke om å ankomme først, alt handler om selve reisen, det er lidenskap”, sier Gregory Guillaume, sjefsdesigner for Kia Motors Europe.
Prisene er foreløpig ikke klare, men målet er selvsagt å være et gunstig alternativ til sammenlignbare bilmodeller.
Vi gleder oss til å bli bedre kjent med nyheten så snart den ankommer landet.
Følg med på websidene våre - så holder vi deg oppdatert med siste nytt!
Vi gleder oss til å bli bedre kjent med nyheten så snart den ankommer landet.
Følg med på websidene våre - så holder vi deg oppdatert med siste nytt!
Nyheter
På denne siden publiserer vi siste nytt fra butikken, verkstedet - og selvsagt også nyheter fra bilmerkene våre.
Arkiv
April 2019
January 2019
September 2018
May 2018
November 2017
October 2017
August 2017
July 2017
June 2017
May 2017
April 2017
March 2017
January 2017
December 2016
November 2016
October 2016